Jakobsen Transport AS legges merke til, og er en av tre nominert til Karmøys egen Vekst og nyskaper pris. Siden 2017 har firmaet doblet omsetningen og ser positivt på framtiden.

Jakobsen Transport AS er en av tre nominert som kan få tittelen som Vekst og nyskaper i Karmøy.

– Dette var kjekt! I det daglige står vi på for kundene våre, for å gjøre dem tilfredse og skape vekst. Å få slik oppmerksomhet er ikke noe vi er bortskjemt med. Dette er en stor oppmuntring og anerkjennelse av jobben vi gjør, sier daglig leder Gunnar Østerhus til Karmøynytt.  

TJUE ÅR I FIRMAET: Gunnar Ø. Østerhus (daglig leder) har 20 år bak seg som hos Jakobsen Transport AS. Foto: Leif Frode Svendsen

Karmøy Vekst og nyskaper pris

Dette er en pris som ønsker å applaudere bedrifter som opplever positiv vekst, er nyskapende og bidrar til bærekraftige arbeidsplasser lokalt.

En egen jury utnevner tre kandidater etter flere kriterier som innovasjon og verdiskapning. Juryen består av leder Nina Høybakk (Skudenes & Aakra Sparebank), Jonas Simonsen (Skudenes & Aakra Sparebank), Kristine Skeie (HK Shipping Group), Per Velde (Karmøy kommune) og Svein Sund (Gasnor).

Vinneren blir avslørt under Bedriftenes dag Karmøy.

Transportfirmaet på Bygnes feirer snart 40 års jubileum. Marton og Siv Jakobsen startet opp med en liten lastebil, og tok på seg lokale flytte- og godsoppdrag. En profet ved navn Sakarias har sagt: «For hvem har foraktet den lille begynnelsens dag?» I dag har Jakobsen Transport kunder fra hele Norden. Omsetningen er mer enn doblet siden 2017, og overstiger i år 80 millioner kroner.

Smart å ikke gape over for mye

– Gjennom årene har vi drevet med forskjellige ting, men snevret inn satsingen til å spesialisere oss på transport av byggmoduler. Noen ganger kan det være smart å ikke gape over for mye, sier grunnlegger og forretningsutvikler Marton Jakobsen.  

Fortsatt tar de oppdrag for lokale bedrifter de har samarbeidet med i lang tid. Men det har vært en suksessfaktor å satse på transport av moduler. Årlig forflytter de omtrent 3000 moduler over hele  Skandinavia, men også land som Island, U.K. og Færøyene.

– Ja, vi er på farten over hele Skandinavia, og sjåførene våre har mange spennende oppdrag, alt fra leveringer ute på små øyer og større bysentra, sier Marton Jakobsen.  

Daglig leder Gunnar Østerhus nevner flere store prosjekter. Blant annet har firmaet levert moduler til fiskeoppdrett, skoler, barnehager, industri og hoteller.
 
– Best Western Airport Hotell utenfor Trondheim er bygd opp av moduler fra Estland, transportert til stedet av oss. Vi har også levert modulene til en av Skandinavias største anleggsleir i Sverige, sier Jakobsen fornøyd.  

Her ser dere en time-lapse av moduler som ble fraktet til Evenes utenfor Trondheim av Jakobsen Transport AS:

 Bekymringsfri transport fra A til Å

Med å kombinere transporten sjøveien og på landevei makter firmaet å levere et stort antall moduler på kortere tid. Og på en mer miljøvennlig måte.

– En av våre styrker er at vi tar ansvaret for henting  fra fabrikk eller utheis fra fundament til innheist fundament på  bestemmelsesstedet. Foregår transporten med båt, har vi full kontroll på henting og levering. Her skiller vi oss ut fra konkurrentene, siden kunden får gjort alle flytteoperasjonene med en leverandør og med en fast pris, sier Østerhus. 

Jakobsen transport har eget sjøsikringsutstyr som er utviklet og forbedret over mange år. Dette utstyret gjør at de har redusert bruken av trelast ved sjøsikring til et minimum som bidrar til å redusere deres miljøfotavtrykk.

De 15 ansatte har travle dager, med ni dyktige sjåfører, og en liten, men erfaren administrasjon i kontorene på Bygnes.

– Gjennom mange år har vi opparbeidet et stort kontaktnett av transportfirma som vi leier inn etter behov. Vi bor i et langstrakt land, og det er greit, ikke minst miljømessig, å leie inn hjelp. Det gjør også at vi får større kapasitet, sier Østerhus.  

Mangel på sjåfører – satser på lærlinger

Firmaet er opptatt av å ikke vokse for raskt, men skulle gjerne ansatt flere sjåfører.

– Transportbransjen sliter med rekrutteringen og det er estimert at det hvert år framover vil være manko på 3000 sjåfører. Vi merker at det er vanskelig å få tak i dyktige fagfolk, sier Østerhus. 

De tar ansvar for situasjonen ved å ansette lærlinger. Noe de har gode erfaringer med.

– For vår del, som har spesialisert oss på løfteoppdrag og kranbiler, er det bra å få være med å forme fagutdanningen deres. I dag har vi en lærling som har tatt fagprøven og er i fast jobb hos oss, mens to andre er under opplæring, sier Østerhus. 

Det kjekkeste er å kjøre lastebil

Marius Edvardsen Maridal (21 år) fra Åkrehamn lærte nesten å si trailersjåfør, før han fikk sagt mamma.

 

KJEKKEST Å KJØRE LASTEBIL: Marius Edvardsen Maridal fullførte for to måneder siden læretiden sin hos Jakobsen Transport AS. Nå har han fått fast jobb og stortrives. Foto: Privat

– Pappa kjørte lastebil, og tidlig fikk jeg samme lidenskap. Drømmen har hele veien vært å bli sjåfør, sier Marius Edvardsen Maridal. Han fullførte læretiden sin hos Jakobsen Transport for to måneder siden, og kjører nå «egen» kranbil.  

– Læretiden var veldig bra lagt opp, hvor vi fikk god opplæring i en ting, før vi gikk videre. Kollegaene mine oppleves nærmest som en familie, hvor vi kan prate om alt mulig og skratte og le sammen, sier Maridal.

Hans eventyr starter ved å sette seg inn i lastebilen.

– Det kjekkeste er å sette seg bak rattet, cruise av gårde og stadig oppleve nye steder. Ekstra kjekt er det når det dukker opp litt utfordringer som må løses, sier Maridal.  

Han minnes godt en levering i fjellene over Narvik.

– Det var jo snø på veiene og vi kjørte opp i 1000 meters høyde. To timer unna mobildekning. Under lossing fikk jeg så problemer med kranen, men fant heldigvis ut av det på egenhånd og fikk modulene på plass. Slike utfordringer liker jeg, sier Marius.  

Er godt forberedt på det grønne skiftet

For noen måneder siden gikk Jakobsen Transport til innkjøp av en hybrid kranbil. Det gjør at kranen på bilen kan kjøres på strøm, og ikke diesel. Noe som på sikt vil minke utslippene.

HYBRIDLØSNING: Den siste lastebilen til Jakobsen Transport AS har en kran som kan drives både med strøm og diesel. Den mest miljøvennlige kranbilen på markedet, som det bare finnes to av i Norge. Foto: Leif Frode Svendsen

– For øyeblikket er vi i sluttfasen av en prosess med å bli miljøfyrtårn. Vi har kun noen få punkter igjen for å bli sertifisert som en bedrift som ønsker å vise samfunnsansvar og drive lønnsomt gjennom bærekraftig fokus, sier Østerhus.  

Det offentlige stiller allerede krav om at leverandørene deres må ha miljødokumentasjon ved offentlige innkjøp.
 
– Vi merker at flere av våre kunder har begynt å stille krav til miljøsertifisering, og vi vil være godt forberedt. Selv om vi merker at vi er tidlig ute med en slik satsing, sier Østerhus.  

Dyktige og erfarne medarbeidere

Tre kjerneområder for bedriften handler om å ha fornøyde kunder, være til å stole på i alle ting og ha dyktige og erfarne medarbeidere. Inge Hernes, både erfaren og dyktig, hadde sin første arbeidsdag i firmaet for nær 25 år siden.

Inge Hernes har lang fartstid i firmaet, og trives veldig godt. Foto: Leif Frode Svendsen

– Du kan vel si at jeg sitter fast i en hengemyr som jeg ikke kommer ut av her, sier Inge Hernes og ler godt. Latteren hans smitter.  

En god hengemyr innrømmer han så i neste setning.

– Jeg trives jo veldig godt med kollegaene mine, og sjefen er snill. Har du en utfordring, ordner de alltid opp. Alt løser seg her, sier Inge godt fornøyd.  

Kategorier: Nyheter

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Avatar placeholder

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *