I fjor måtte Bedriftenes dag avlyses på grunn av koronasituasjonen og årets Vekst- og nyskaperpris ble delt ut digitalt. I år kan endelig det fysiske arrangementet gjenopptas, og i år som andre år har juryen valgt ut tre bedrifter som kandidater til den gjeve utmerkelsen. Tema for årets konferanse er «Survival of the Greenest». Juryen består av følgende personer: Banksjef i Skudenes & Aakra Sparebank Alf Inge Flokketvedt, Næringssjef i Karmøy kommune Per Velde, direktør i Kopervik Group Kristine Skeie og markedssjef i Gasnor Svein Sund. En av de nominerte er OM Regnskap AS.

 

Skrevet av: Ole Johannes Ferkingstad

 

VEKST- OG NYSKAPERPRISEN: OM Regnskap holder til midt i hjertet av Kopervik sentrum og har siden 1981 levert økonomi- og regnskaptjenester først og fremst lokalt, men også til bedrifter over hele landet. OM Regnskap ble etablert av Onar Myre og Odd Welde i Kopervik, og etter en periode på Bygnes kjøpte de i 2003 «postbygget» og flyttet tilbake til sentrum.

På midten av 1990-tallet kom, dagens eiere, sønnene Odd Åge og Audun Myre med på laget Nå er også tredjegenerasjon ved dattera til Audun (Laura) og sønnen til Odd Åge (Ånen Andre) på vei inn i selskapet. Det er med andre ord en solid familiebedrift vi snakker om med eiere som er fornøyd med utviklingen så langt og med tydelige planer for videre utvikling til beste for kunder, samarbeidspartnere og ansatte.

Sammen med daglig leder Vibeke Sørensen står de to brødrene i spissen for selskapet som har som hovedmål å spille kundene og seg selv gode. Det har vært viktig for dem helt fra start.

De to brødrene mimer med et smil tilbake på tiden før de selv begynte å jobbe i selskapet.

– Jeg husker veldig godt starten, vi var med på jobb fra vi var små. Da satt vi her å tegnet for 40 år siden. Da jeg ble eldre jobbet jeg litt deltid ved siden av skolen, sier Odd Åge til Karmøynytt.

De to brødrene visste tidlig at de ville bli en del av faren sitt selskap, så begge to valgte å ta utdanning innenfor regnskap samtidig som de jobbet litt ved siden av.


EIERE: Brødrene Odd Åge og Audun er glade for å ha fått med Vibeke på laget. Foto: Line Møllerhaug

Hva er det som er så gøy med å jobber her?

– Vi får jo god kontakt med kundene våre og får gode tilbakemeldinger. Det varmer selvfølgelig. Vi er mennesker alle mann og vi blir jo godt kjent. Vi får vite alt om både bedriften, men også privat. Om de skal giftes eller skilles, om de skal få barn eller campingvogn eller ønsker et utbytte. Ved å kunne være med på mye av også det private, ser du hele kunden. Det er interessant og givende, sier Audun.

– Egentlig så er dere regnskapsførere, men dere er også psykologer og prester for mange av de med det innblikket dere får i livet til kunden. Det ønsker vi også, fordi det er viktig å vise at vi bryr oss. Livet er fylt med opp- og nedturer og da er det viktig at kundene vet at vi er der for dem. Enten om det handler om faget, mennesker eller som samarbeidspartner. Vi ønsker ikke være et stort maskineri der kunden bare er noen som farer gjennom. Vi skal alltid være små nok til å kunne bry oss om hver enkelt kunde, samtidig som vi er store nok til å levere på høyeste nivå og har fokus på utvikling, sier Vibeke.

I det legger hun at de skal være store nok til å tilby de beste løsningene både innen system og fag, men små nok til å bry seg om og tilpasse seg til hver kunde. Hun påpeker også at brødrene som har vokst opp med dette har regnskap i blodet og at de er gode på det. Derfor er også viktig å hele tiden jobbe med utvikling, vekst og nytenking.

Rivende utvikling

Det å være der for kunden har imidlertid alltid vært et fokus for bedriften helt siden guttas far, Onar Myre, opprette selskapet sammen med Odd Welde.

De erkjenner at det har vært en voldsom teknologisk utvikling helt siden oppstart, men at bedriften hele tiden har vært fremme i skoen for å være en del av utviklingen.

– Det er nesten som jeg hører lyden av den store skriveren enda. Det var hitech på den tiden det, sier Odd Åge med et smil.

I sin tid stod pappa Onar fast på at bedriften skulle ha en fax-maskin som var nytt og moderne på den tiden, noe de ler godt av i dag, men som viste seg være et fantastisk verktøy den gang da.

Det har vært en rivende utvikling, og det er nesten skummelt hvor fort det går, påpeker Odd Åge før Vibeke skyter inn at:

– Det er fascinerende hvordan de hele tiden har fulgt med i tiden og det har nok gitt de et konkurransefortrinn. Det er viktig å ta stegene, at du er med toget når det går og ikke står igjen på perrongen.


KOPERVIK: Tidligere utmerkelser og byggets historie har fått sin naturlige plass i de moderne kontorlokalene i hjertet av Kopervik. Foto:Ole Johannes Ferkingstad 

Audun forteller at det har vært viktig å følge med på hva som blir det neste store i en bransje som bare utvikler seg raskere og raskere. Slik har de kunnet sette seg inn i de beste bransjeløsningene tidlig. Noe har også preg av å se inn i glasskula for det er ikke lett predikere fremtiden, men å være interessert, gjøre noen forutsetninger og ta så opplyste veivalg som mulig er viktig.

– Vi har hele tiden planer for utvikling, men vi skal vokse kontrollert slik at det er en god sunn vekst og ikke noe «galmannsgreier». Det er mange ideer, men vi må velge hva vi skal prioritere, hva som er viktigst og å ta ting i rett rekkefølge, sier Vibeke.

I 2016 ble det imidlertid tatt en beslutning om å ta noen steg videre og intensivere satsningen. Da så brødrene at bransjen for alvor gikk inn i en ny fase. Derfor ansatte de Vibeke som ny daglig leder og la en plan for hvordan de skulle løfte OM Regnskap videre.

– Jeg var selv fornøyd regnskapskunde her da jeg kom inn og det er jo litt stillig. Vi hadde jevnlig dialog og de kjøpte litt tjenester av meg. Å jobbe aktivt med utvikling og nytenking ble mer sentralt og da var det behov for mer ressurser og kapasitet til dette.

Da hun gikk inn i selskapet var det med innstillingen om at de skulle være godt informerte og opplyste om hva som skjer på teknologi- og systemfronten og bransjen generelt.

– Vi så at det var viktig å ha solid bransjekunnskap, innen de kundesegmentene vi definerer som mest sentrale. Vi så hvor vi kunne gjøre spesielle tilpasninger og tilby gode løsninger. Det handler om å være orienterte og informerte og hele tiden ha blikket fremover på hva som er det lure å gjøre, sier hun og Audun påpeker at gjennomføringskraften er viktig og har hatt stor betydning i OM Regnskap.


BYTTET BEITE: Daglig leder Vibeke Sørensen var aldri i tvil om å bytte beite i 2016. Foto: Ole Johannes Ferkingstad 

– Vi ser også hele tiden på hva som er beste praksis, og hvordan vi kan bli bedre og mer effektive internt sier Audun.

Det tror de er viktig i et samfunn som blir mer og mer preget av automatiske systemer. Hvordan de kan jobbe effektivt for kunden og kunden kan ha oppdatert oversikt og tilgang til regnskapet sitt. Jo mer teknologi, jo viktigere blir menneskene og samhandlingen med kundene.

– I tillegg så har vi lagt stor vekt på å knytte til oss systemleverandører og å bli en viktig samarbeidspartner for dem. Vi har godt samarbeid med Visma som eier både Visma eAaccounting og Tripletex. I både 2019 og 2020 ble OM Regnskap årets partner i Visma eAaccounting. I Tripletex har de vært den med prosentvis størst vekst i nye kunder. Vi har tett kontakt om hva som bør komme og kommer av løsninger.

Endringsprosesser kan være skummelt for mange, men det har vi heldigvis ikke noe problem med her i forhold til de ansatte. De er åpne for forandringene de ser er nødvendige og er positive, sier de og poengterer at de ansatte er informert og involvert i det aller meste.

– Nå skal jo også alt effektiviseres og alt går raskere. Da forsvinner mye av det tradisjonelle arbeidet for regnskapsførere. Det blir mer rådgivning og bruk av systemer, sier Audun.

Rådgivning

Kjernen i selskapet er regnskap, men er det viktig for dem å kunne tilby mer enn bare det. Da med tanke på at bedrifter trenger bistand og råd knyttet til hele virksomheten, som for eksempel innen ledelse og personal. Med det utgangspunktet skal OM Regnskap levere helhetlig på det kundene har behov for med utgangspunkt i egen kompetanse, men også via gode samarbeidspartnere innen revisjon og jus.

– Vi vil som før være regnskapsføreren og den nærmeste de snur seg til. Kundene tar opp det meste som gjelder både økonomi, tall, formalia, utvikling, utfordringer og muligheter, men også private forhold, sier Audun som tror at dette er annerledes på større steder. Det nære og personlige er kanskje ikke så viktig på større steder med større forhold.

De tror derfor at det i større grad enn før er behov for rådgivning. Flere og flere av oppgavene går nå på forståelse, tolkning og rådgiving.

– Det handler om å forstå tallene og hvordan de kan brukes til det beste for kunden. Derfor blir alle hos oss sertifiserte rådgivere denne høsten. Da kjører vi et utdanningsprogram for de ansatte. Det er avgjørende å ha mennesker som forstår systemene, faget og kan kommunisere godt.


GODT SAMARBEID: Til Karmøynytt forteller Audun og Vibeke at samarbeidet alltid har vært godt. Foto: Ole Johannes Ferkingstad 

– Vi frykter ikke utviklingen og den kan heller ikke stoppes. Vår store mulighet ligger i å stadig utvikle oss og å være gode rådgivere for kundene våre, sier Audun.

Det må ikke høres ut som rådgivning er noe nytt vi ikke har oppdaget før nå. Vi har jobbet aktivt med rådgivning i driften de siste fire-fem årene, men det har jo alltid ligget der. Det er det ikke tvil om. Det har alltid handlet om å gi råd til kundene om hva de bør gjøre, sier Vibeke.

Hovedkontoret har de i Kopervik, men de har også avdelinger i Haugesund og Åkrehamn. I dag er de 15 ansatte, men ser hele tiden etter nye talenter.

– Vi er alltid interesserte i flere flinke folk. Vi håper å kunne tiltrekke oss de dyktige i bransjen. Leverer vi en godt til kundene og de ser at vi bryr oss får vi et godt omdømme og de vil anbefale oss til andre. Jeg tror det også er derfor vi beholder de dyktige ansatte vi har. Vi skal ikke bli Norges største, men vi har lyst til å være en stor og viktig aktør her lokalt, sier Vibeke.

OM Regnskap er en kunnskapsbedrift som bryr seg om at det skal være gode jobber i lokalsamfunnet. Klarer vi også å få andre næringsdrivende til å drive godt, er det med å bidra til et sterk og godt lokalsamfunn, tror Vibeke.

– Uten jobber dør jo lokalsamfunnet. Vi er nok en stor arbeidsgiver i Kopervik-sammenheng, og bidrar slik at folk skal ha gode og trygge jobber i regionen. Vi selv er en kunnskapsbedrift og det er viktig at det finnes lokalt. Ikke minst slik at ikke alle de unge som utdanner seg innen økonomi forsvinner bort til storbyene. Det er definitivt en utfordring, så ved å ha dette fokuset vil vi utvikle oss å kunne tilby spennende arbeidsplasser til dyktige folk også fremover, sier hun.

Derfor er det blant annet viktig å ha et godt samarbeid med høyskolen og studentene der.

– Vi er positive når høyskolen trenger praksisplasser og når studentene trenger intervjuobjekter til oppgavene sine stiller vi opp.

Korona og bransjesatsninger

Betydningen av digitalisering så man raskt da koronapandemien brøt ut i 2020. Der var OM Regnskap heldige da de allerede i stor grad hadde tatt de nødvendige stegene.

– Da hadde vi allerede mange av kundene våre i skyen, så det gjorde jo at den korte perioden vi her lokalt måtte sitte på hjemmekontor, kunne folk jobbe som vanlig uavhengig av hvor de satt, sier Vibeke.

Allerede før pandemien var de på Teams, så arbeidet med å bistå kundene som kjente på konsekvensene av pandemien kom raskt i gang.

– Vi fikk ekstra mye arbeid da korona kom for da ble det viktig å hjelpe dem med både støtteordninger og permitteringer. Heldigvis så vi ikke bare negative konsekvenser under pandemien ved at en del slet og trengte støtte, men så at flere av kundene faktisk gjorde det ekstra godt i denne perioden, sier de.

Nå ser de fremover og gleder seg over at også tredje generasjon er på vei inn i selskapet. Det er også en fordel, ifølge Audun.

– Det er kjekt å kunne diskutere hjemme med henne og spørre hva hun tenker. En dag diskuterte vi hva de lærte om bærekraft på skolen i et av fagene. Der får jo hun mye input for sin og vår fremtid også, sier han.


STERKE SAMMEN: OM Regnskap tror på at man blir sterke sammen i en bransje som stadig er i utvikling. Foto: Line Møllerhaug

Bærekraft er nemlig en av de nye tingene selskapet fokuserer på.

– Bærekraftsrapportering er noe vi ser på for hvordan vi kan gjøre det på en god måte, både for egen bedrift og ute i markedet. Der er det nok mange muligheter, så det er spennende å utforske dette slik at vi kanskje kan ligge langt fremme på dette også, sier Vibeke.

De trekker frem de tre store satsningene sine: Bygg og anlegg, Frisør og velvære og Maritim. Det er disse bransjene de har mest kunder innenfor per nå, men har ellers et bredt spekter kunder innen de fleste virksomhetsområder.

– Vi ser at bransjekunnskap er viktig og da er det viktig å vite om riktige verktøy for disse bransjene, og at vi vet hva som er behovet innen for eksempel Bygg og anlegg som er en av de store bransjene vi har masse kunder innenfor. Å kjenne til behovene og mulige løsninger på teknologisiden som støtter dette er sentralt. Vi vil at ting skal gå sømløst for kunden og oss. Maritim sektor har jo alltid stått sterkt i vårt lokalmiljø, så her har vi alt fra store subsea-leverandører, fiskebåter av ulike størrelser og fiskemottak som Onar blant annet eier og driver, sier Vibeke.

– Som nevnt så var vi på Teams før korona, fordi vi har kunder over hele Norge. Spesielt innen frisør- og velvære-satsningen vår er dette viktig for her har vi mye kommunikasjon og opplæring og via teams. Å jobbe på denne måten var på ingen måte skummelt eller krevende for oss fordi vi har tatt de stegene tidligere, sier hun.

En annen partner de ønsker å trekke frem er bankene

– Der har vi også god dialog, spesielt mot de lokale bankene, men også de større. Det er et viktig samspill mellom bank, regnskapssystem og regnskapsfører. Det er utvikling på alle fronter og alle må ta vare på sine posisjoner og levere til kundene. Ting skal gli så effektivt som mulig i forhold til bank og vi skal snakke godt sammen. Løsningene skal fungere godt for kundene. De spør jo oss om råd i forhold til ulike valg de må gjøre som for eksempel hvilken bank de bør velge. Da er det viktig at vi vet hva som fungerer godt og gir gode anbefalinger. Da er det jo veldig kjekt hvis de lokale alternativene kan anbefales.

Hva tenker dere om nominasjonen til denne prisen?

– Det synes vi er jysla jevt og stas. Det er kjekt å bli sett. Kanskje går en regnskapsfører litt under radaren til vanlig, men i forhold til vårt mål om å spille resten av næringslivet her lokalt gode og bry oss om kundene våre, så synes vi at det er kjekt at de har lagt merke til det.

Det hadde vært kjekt å vinne, spesielt siden vi feirer 40 år i år. Det hadde nok gitt en boost og ekstra energi. Det hadde vært stas for de ansatte ikke minst og den oppmerksomheten det hadde gitt oss i markedet. Kanskje kundene hadde blitt litt kry også over å være kunde hos oss, sier de smilende.

 

Vinner av årets Vekst- og nyskaperpris annonseres under bedriftenes dag tirsdag 02. november.